A trecut ceva timp de cand scoala si temele pentru acasa erau o provocare pentru mine, ani de care imi amintesc cu placere si cu o mare nostalgie. Acum aceste provocari ii revin lui David, elev in clasa a cincea in sistemul Romanesc si Sarei care este in clasa zero la o scoala cu predare in limba Italiana. Trebuie sa recunosc ca desi programul este unul incarcat, temele copiilor sunt o prioritate pentru noi, asta si pentru ca imi face o mare placere si de ce nu…din cinci in cinci ani repet clasa a cincea cu David, Sarah, Noah si in curand cu micuta Stephanie! Deci, sunt pe cale de a deveni o eleva silitoare!!!
Cum ii putem ajuta?
Trebuie sa fim prezenti pentru a-i ajuta si indruma, pentru a le raspunde la intrebari, pentru a-i ajuta sa raspunda la anumite cerinte care le creaza dificultati si pentru a le verifica tema. Asta nu inseamna sa le dam noi raspunsurile corecte desi poate de multe ori trebuie sa rezistam tentatiei…Sa terminam mai repede cu temele!!! Important este sa-i incurajam pe masura ce rezolva sarcinile, crescandu-le astfel increderea in ei!
De asemenea le spun copiilor ca scoala este jobul lor de fiecare zi, ca asa cum noi mergem la serviciu asa merg si ei la scoala. Scoala este o prioritate, cu reguli de baza ce trebuie sa fie respectate iar daca cei mici nu-si vor indeplini sarcinile, nu vor avea acces la televizor, jocuri pe calculator, tableta, pana ce temele nu vor fi efectuate si verificate.
Este necesar sa-i responsabilizam inca din scoala primara, cand temele nu sunt atat de dificile, dobandind astfel satisfactia unui lucru bine facut si terminat la timp. Crearea unui program stabilit in functie de nevoile lor (un program riguros, respectat zilnic, favorizeaza capacitatea de invatare), nu facem teme imediat dupa ce vin de la scoala ci le lasam o perioada in care pot manca, odihni si relaxa. Unii parinti considera ca temele sa fie facute cat mai repede, dar psihologii afirma ca o astfel de metoda nu face decat sa surmeneze copilul, neavind timp sa se relaxeze si sa se debaraseze de agitatia acumulata la scoala.
Noi adultii avem rol de organizator, copilul avand nevoie de indrumare pentru a invata cum sa isi gestioneze timpul, dar si de garant al corectitudinii muncii lui (nu inseamna sa ne transformam in profesorul exigent ci intr-un prieten de nadejde). Doua exteme de evitat: autoritarismul si toleranta extrema care au ca urmari: demotivarea, descurajarea, lipsa responsabilitatii, teama, alintul exagerat.
Alegerea unui spatiu de lucru, ideal unul cu lumina naturala, un loc linistit, in care sa nu existe tentatii…calculator deschis, televizor, jocuri, alti membrii ai familiei. De asemenea este important sa aiba la indemana toate obiectele necesare scrisului, studiului, cartile, caietele, ciornele, asezate intr-o ordine cunoscuta de ei.
O strategie aleasa de ei pentru a-i ajuta sa-si termine lectiile cu calm si intr-un timp scurt ar fi sa ne sfatuim asupra temelor prioritare si a celor dificile, sa facem un plan de lucru. Ordinea in care urmeaza sa fie efectuate fiind una stabilita si in functie de capacitatea lor de concentrare. Propun efectuarea temelor dificile in prima parte si nu la sfarsit cand in general capacitatea lor de concentrare scade (daca temele sunt numeroase ii putem lasa sa ia o mica pauza 5,10 minute intre materii). Putem apela la materiale educationale in format electronic (astfel studiul devine mai atragator pentru cei mici), aici gasim sute de exemple practice prin care copilul sa inteleaga cum poate aplica in viata reala notiunile invatate.
Propriul exemplu este un alt factor: cu cat suntem mai implicati, ii rugam sa ne povesteasca cum au decurs orele, ce lectie le-a placut, verificarea temelor la sfarsitul saptamanii, dar si studiul nostru individual, lectura, pot fi exemple pozitive pentru responsabilizarea copiiilor si pentru crearea unui model de urmat.
Lauda-i munca si eforturile depuse, o lucrare bine realizata, o nota mare obtinuta, pot fi motive de bucurie pentru intreaga familie si un bun stimulent pentru cei mici. Foarte bine, excelent, bravo sunt formule de apreciere care ii vor motiva. Imbratiseaza-l sau bate palma cu el atunci cand ati terminat temele sau ati gasit rezolvarea la un exercitiu mai dificil.
Daca intampinam probleme in rezolvarea temelor, ar fi bine sa nu ezitam sa cerem ajutorul unui profesor.
Astept si alte sfaturi si trucuri de la voi si va doresc teme simple… si muuuultaaaaaa rabdare!!!
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.